Dataluola

Tervetuloa Dataluolaan!
Rekisteröidy ilmaiseksi, niin pääset kirjoittamaan omia viestiketjuja, viestejä, profiiliviestejä ja muita julkaisuja. Dataluolan sivuilta löytyy myös chat!

Windows VS Linux

Temeder

rähmäkäpälä
Olen kauan jo halunnut tietää teidän muiden mielipidettä tästä, kun jotkut sanoo usein että Linux on parempi. Eli kumpi teidän mielestä on parempi, Windows vai Linux?

Omasta mielestä Windows, koska sitä oon aina käyttänyt ja se vaan on niin helppokäyttöinen. Linux on ilmainen joten sekin voisi olla ihan OK, mutta Windows kyllä voittaa silti minun mielestä.

korho

Ylläpitäjä
Henkilökunta
Ylläpitäjä
Molemmat järjestelmät ovat hyviä ja edistyneitä. Mielipiteeni riippuu nyt siitä mitä windowsia tarkoitetaan 7/8/10. Mutta windowseista paras on 10 - ehdottomasti, sitten 7, sitten menee vasta kasiin.
Linux-järjestelmistä ubuntu on paras. Ubuntu on lähempänä OS X:ää kun windows, joten mielestäni ubuntu on paras.

Lopputulos on se, että linux ja windows yhtä hyviä käyttöjärjestelmiä - tietenkin omasta mielestäni.

Jos puhutaan virtuaalipalvelimista Windows Server 2012 on paras, sillä se on yksinkertaisempi, ainakin aloitelijoille. Enemmän vps touhuissa olleille taitaa windows olla liian yksinkertainen. Sitten menee jo linuxiin, kun haluaa laajemman käyttökokemuksen.

VPS-järjestelmien lopputulos on se, että windows on parempi aloittelijoille ja linux kokeneemmille, kuten ei minulle - tämäkin minun mielipiteeni.

Windows

Koska: paljon helppokäyttöisempi, rehellisesti sanottuna en osaa ees asentaa mitään ohjelmia linuxille ku se on nii saatanan monimutkasta....

Noniin nostetaampas sitte mietintään...

Aluksi:
Windows
-Avaa linux ohjelmia emuloimalla todella huonosti
-Paljon viruksia
-Ei voi siirtää kovolla, usb
-Matka kohti tablettinäkymiä (Windows 8 alkaen se Tablet näkymä ^^)
+Tukee ajureita
+Pelikäyttöjärjestelmä
+Parempi arkikäyttäjälle.

Linux
+Avaa linux, windows tiedostot
+Terminal, Packmanager lataukset
+Päivittää sovelluksesi, ajurit samalla
+Lähes virus vapaa (Virukset lähtevät nopiaan kun ilmoitat Linux yhteisöön, he eivät tykkää viruksista)
+Tukee nykyään paljon pelejä
+Hyvä arkikäyttäjille mikäli jaksavat kuluttaa sen 1päivän opetteluun
+Paljon eri valintoja
+Voi ottaa mukaan esim USB tai siirtää kovon kanssa.
+Kaiken voi muuttaa, erilaisia distroja

Noniin nyt aletaan miettiä:

Windows

Okei windows on ihan hyvä ja se klassikko.
Mutta tulevaisuudessa kuitenkin jo jäämässä jumiin.
Windowsilla voit hoitaa asiasi helposti ja mikä huonointa maksat siitä järjestelmästä.
Lähes kaikki sovellukset maksavat Windowsilla ja päivitykset eivät päivitä ajureita tai ohjelmia.
Puhumattakaan lukuisista viruksista ja takaovista. Mutta kuitenkin windows on yhä hyvä pelijärjestelmä.
Windows 7 on omasta mielestä ehdottomasti paras.

Linux

Okei linux on uusi tulokas ja kevyt.
Ei missään nimessä ole huono sikäli pystyt pyörittämään kaikkia pelejä lähes.
Linux on uutta tulevaisuutta ja päivityksiä tulee lähes joka toinen päivän eri distroille.
Linux on täysin ilmainen ja se sisältää myös kaikki ilmaiset sovellukset.
Linux ei jätä sinua katsomaan tabletti näkymiä vaan voit itse päättää millaista, mitä käytät.
Myös Office toiminnot löytyvät esim "LibreOffice"
Pelejä linux tukee nykyään jo ihan nativena.
Olet siis oman koneesi täysi herra. Sourcecode, Sovellukset etc.. Kaikki on muokattavissa.
Paras käyttöjärjestelmä: Ubuntu, ubuntu tukee kaikkia ajureita ja otetaan huomioon linux kehityksessä.

E: Steam sivuilta linux pelit: Steam Market

E: Ja vielä tämä piti linkata: Wine, ohjeita windows sovelluksiin

E: Hyödylliset linux videot Spatrylta
Ja kaksi spatryn "Linux does what windows doesnt"

Toivottavasti tästä saitte jotai käsitystä. Meni vähän pitkäks juu ^^

Viimeksi muokattu:

korho

Ylläpitäjä
Henkilökunta
Ylläpitäjä
Noniin nostetaampas sitte mietintään...

Aluksi:
Windows
-Avaa linux ohjelmia emuloimalla todella huonosti
-Paljon viruksia
-Ei voi siirtää kovolla, usb
-Matka kohti tablettinäkymiä (Windows 8 alkaen se Tablet näkymä ^^)
+Tukee ajureita
+Pelikäyttöjärjestelmä
+Parempi arkikäyttäjälle.

Linux
+Avaa linux, windows tiedostot
+Terminal, Packmanager lataukset
+Päivittää sovelluksesi, ajurit samalla
+Lähes virus vapaa (Virukset lähtevät nopiaan kun ilmoitat Linux yhteisöön, he eivät tykkää viruksista)
+Tukee nykyään paljon pelejä
+Hyvä arkikäyttäjille mikäli jaksavat kuluttaa sen 1päivän opetteluun
+Paljon eri valintoja
+Voi ottaa mukaan esim USB tai siirtää kovon kanssa.
+Kaiken voi muuttaa, erilaisia distroja

Noniin nyt aletaan miettiä:

Windows

Okei windows on ihan hyvä ja se klassikko.
Mutta tulevaisuudessa kuitenkin jo jäämässä jumiin.
Windowsilla voit hoitaa asiasi helposti ja mikä huonointa maksat siitä järjestelmästä.
Lähes kaikki sovellukset maksavat Windowsilla ja päivitykset eivät päivitä ajureita tai ohjelmia.
Puhumattakaan lukuisista viruksista ja takaovista. Mutta kuitenkin windows on yhä hyvä pelijärjestelmä.
Windows 7 on omasta mielestä ehdottomasti paras.

Linux

Okei linux on uusi tulokas ja kevyt.
Ei missään nimessä ole huono sikäli pystyt pyörittämään kaikkia pelejä lähes.
Linux on uutta tulevaisuutta ja päivityksiä tulee lähes joka toinen päivän eri distroille.
Linux on täysin ilmainen ja se sisältää myös kaikki ilmaiset sovellukset.
Linux ei jätä sinua katsomaan tabletti näkymiä vaan voit itse päättää millaista, mitä käytät.
Myös Office toiminnot löytyvät esim "LibreOffice"
Pelejä linux tukee nykyään jo ihan nativena.
Olet siis oman koneesi täysi herra. Sourcecode, Sovellukset etc.. Kaikki on muokattavissa.
Paras käyttöjärjestelmä: Ubuntu, ubuntu tukee kaikkia ajureita ja otetaan huomioon linux kehityksessä.

Toivottavasti tästä saitte jotai käsitystä. Meni vähän pitkäks juu ^^
Näiden plussien ja miinuksien perusteella voisin jo siis asentaa linuxin windows kymppibetan päälle :3

JokkeZ

Valvoja, C#/.NET Developer
Henkilökunta
Valvoja
Linux ja Windows ovat kummatkin mielestäni hyviä käyttöjärjestelmiä. Windowsia olen tottunut käyttämään Windows 2000 käyttiksestä asti ja windowsissa pysyn. Ehkä joskus tulevaisuudessa kun linux hakkaa omasta mielestäni windowsin, siihen vaihdan. Vielä en mitään järin mullistavaa linuxista ole löytänyt. Tällä hetkellä käytössä Windows 8.1 ja tyytyväinen olen.

Mites niin? Linux perustuu Unixiin ja Unix julkaistiin vuonna 1969, kun taas Windows 1.0 julkaistiin vasta vuonna 1985. Linuxin nimi otettiin käyttöön tosin vasta vuonna 1991. Windows se tässä on uusi tulokas.
Pahoittelut jos jäi vähän epäselväks mutta meinasin

Uusi tulokas suosittujen järjestelmien joukkoon.

No1

Aktiivinen jäsen
Riippuu toki missä käyttää. Omalla koneella aina windows koska pelit, servereissä vaihtelee :D Minecraftia voi hostaa linuxilla, mutta ftp/webserverit sunmuut pikkuprojektit tykkään mieluummin pitää jollai windows vepsillä. Tottumuskysymys?

Linux tietenkin. Windowsilla ei ole mitään mitä en linuxilla voisi tehdä. Traktorit ja serato mitä pääasiassa tarvitsen koneella pyörii tarpeeksi hyvin ubuntulla. En pelaa mitään pelejä oikeastaan.

LolSumor

Joku jännä
Dataaja
Itse käytän koneella Windowsia koska pelailen paljon. Ja sit helppokäyttöinen ja ohjelmien asentaminen tapahtuu yksinkertaisesti. Olen kokeillut Linuxia (Ubuntu), enkä kyl tykänny.

Puhelimes tosin Linux pohjainen käyttöjärjestelmä, Android. Windows on puhelimeen hirveet kuraa.

Mutta pitää muistaa, et tämä on minun oma mielipide, enkä huomioi muiden mielipiteitä.

Hyvää joulun odotusta kaikille!

JokkeZ

Valvoja, C#/.NET Developer
Henkilökunta
Valvoja
Itse käytän koneella Windowsia koska pelailen paljon. Ja sit helppokäyttöinen ja ohjelmien asentaminen tapahtuu yksinkertaisesti. Olen kokeillut Linuxia (Ubuntu), enkä kyl tykänny.

Puhelimes tosin Linux pohjainen käyttöjärjestelmä, Android. Windows on puhelimeen hirveet kuraa.

Mutta pitää muistaa, et tämä on minun oma mielipide, enkä huomioi muiden mielipiteitä.

Hyvää joulun odotusta kaikille!
Mulla aikalailla tää sama. Windows puhelimen ostamisesta itselleni ei tule kuuloonkaan.

Ei saatana, Linuxille en oo ainakaa mä saanu yhtäkään windows tiedostoa ladattua, eikä sille ees oo ohjelmia paljon paskaakaan. Mun mielest se on aivan perseestä, ja btw mulla pyöri Linux -koneella minecraftikin n. 1-3 fps :D